F1-racen voor gevorderden met Elastic (part 2)

Door 31/03/2021 december 19th, 2024 Download, Tool

F1-racen voor gevorderden met Elastic (part 2)

Haal alle telemetrie-gegevens binnen uit de PS4.

Elasticsearch
Elastic

PS4 F1-racen voor gevorderden! (part 2)

Bij Puur Data op kantoor staat een Sim Racing Rig met een PS4 en F1 2020. De F1-games van Codemasters bieden de mogelijkheid om telemetrie-data te versturen via het UDP-protocol. Voor onze simulator zijn wij al eerder aan de slag geweest met de telemetrie-data van F1 2017.

Inmiddels zijn er een aantal updates geweest van deze game en is er het één en ander veranderd in het telemetrie-pakket dat het spel verstuurt. Wij hebben een nieuwe configuration file gemaakt voor F1 2020. Met de geüpdatete config-file ontvang je ongeveer 10.000 logregels per minuut. Denk hierbij aan de status van de auto, schades, temperatuur, snelheid, ronde- en sectortijden. Via het .conf-bestand is het mogelijk om de telemetrie-data uit F1 2020 te indexeren in Elasticsearch. Deze data is dan bijvoorbeeld via een Dashboards of een Canvas te visualiseren. Als je een raceweekend zou simuleren, ontvang je meer dan 150 miljoen waarden!

Wij hebben een Canvas-workpad gemaakt om een voorbeeld te geven van het visualiseren van de data. Lees hieronder hoe je dit zelf kunt maken!

Benodigdheden

– Linux-server met Elastic, Kibana en Logstash;
– PlayStation 4;
– Game F1 2020;
– Racestoel met stuur (dat maakt het wel leuker)
– Het ‘conf’-bestand;
– Coureur met ego die tegen een deuk kan (alles is tenslotte te analyseren!).

Stappen

Stap 1 -> Installeer de Elastic-server. Zorg voor een, bij voorkeur, Linux-server met minimaal 4gb intern geheugen een paar cores en voldoende diskruimte. Installeer hierop Elastic, Kibana en Logstash. Hoe dit moet staat beschreven op de website van Elastic.

Stap 2 -> Download het ‘conf’-bestand voor Logstash (HIER) en pas het aan (bijv. gebruikersnaam en wachtwoord) en zorg dat Logstash wordt opgestart met dit bestand.

Stap 3 -> Download ons Canvas-workpad, zodat je een voorbeeld hebt van de mogelijkheden van Canvas. Deze kan je (HIER) vinden. Zorg er wel voor dat de data wordt geïndexeerd in: f1_data en dat er een index pattern is genaamd: f1*

Wil je ons Canvas-workpad uitproberen? Zet dan de auto-refresh interval op 1 of 5 seconden.

Stap 4 -> Configureer op de Playstation in de game de UDP-poort en het IP-adres. Dit is te vinden in het scherm als je op ‘options’ drukt tijdens het rijden. Zorg dat het IP-adres het adres is van de server en de UDP-poort moet overeenkomen met degene in het ‘conf’-bestand

Het ‘conf’-bestand is gemaakt voor F1 2020. Dit is een mooi voorbeeld hoe je realtime data kunt verzamelen en analyseren. Succes en veel plezier!

Elasticsearch
Elasticsearch

Meer weten?

Wilt u meer weten of heeft u een vraag over de mogelijkheden, bel ons op +31 (0)88 – 7887 328, ga naar contact of vul het onderstaande formulier in!

Recente artikelen

Amerikaanse cloudproviders, een risico voor jouw organisatie?

| Blog | Geen reacties
In deze blog leggen we uit waarom Amerikaanse cloudproviders een risico vormen voor jouw organisatie.In maart 2025 werd het Internationaal Strafhof (ICC) plotseling afgesloten van zijn e-mailverkeer door Microsoft. Zonder…

Search AI in de praktijk

| Download | Geen reacties
Search AI in de praktijk - Realiseer bedrijfswaarde met slimme zoektechnologie. In een wereld waarin data exponentieel groeit, maken organisaties het verschil met een slimme, schaalbare datastrategie. Maar hoe benut…