F1 racen voor gevorderden met Elastic (Part 2)
Haal alle telemetrie gegevens binnen uit de PS4
PS4 F1 racen voor gevorderden! (Part 2)
Bij Puur Data op kantoor staat een Sim Racing Rig met een PS4 en F1 2020. De F1 games van Codemasters bieden de mogelijkheid om telemetrie data te versturen via het UDP-protocol. Voor onze simulator zijn wij al eerder aan de slag geweest met de telemetrie data van F1 2017.
Inmiddels zijn er een aantal updates geweest van deze game en is er het één en ander veranderd in het telemetrie pakket dat het spel verstuurd. Wij hebben een nieuwe configuration file gemaakt voor F1 2020. Met de geüpdatet config. file ontvang je ongeveer 10.000 logregels per minuut. Denk hierbij aan de status van de auto, schades, temperatuur, snelheid, ronde- en sectortijden. Via het .conf bestand is het mogelijk om de telemetrie data uit F1 2020 te indexeren in Elasticsearch. Deze data is dan bijvoorbeeld via een Dashboards of een Canvas te visualiseren. Als je een race weekend zou simuleren ontvang je meer dan 150 miljoen waarden!
Wij hebben een Canvas workpad gemaakt om een voorbeeld te geven van het visualiseren van de data. Lees hieronder hoe je dit zelf kunt maken!
Benodigdheden
– Linux server met Elastic, Kibana en Logstash;
– PlayStation 4;
– Game F1 2020;
– racestoel met stuur (dat maakt het wel leuker)
– Het ‘conf’ bestand;
– Coureur met ego die tegen een deuk kan (alles is tenslotte te analyseren!).
Stappen
Stap 1 -> Installeer de Elastic server. Zorg voor een, bij voorkeur, linux server met minimaal 4gb intern geheugen een paar core’s en voldoende diskruimte. Installeer hierop Elastic, Kibana en Logstash. Hoe dit moet staat beschreven op de website van Elastic.
Stap 2 -> Download het ‘conf’ bestand voor Logstash (HIER) en pas het aan (bijv gebruikersnaam en wachtwoord) en zorg dat Logstash wordt opgestart met dit bestand.
Stap 3 -> Download ons Canvas workpad, zodat je een voorbeeld hebt van de mogelijkheden van Canvas. Deze kan je (HIER) vinden. Zorg er wel voor dat de data wordt geïndexeerd in: f1_data en dat er een index pattern is genaamd: f1*
Wil je ons Canvas workpad uitproberen? Zet dan de auto-refresh interval op 1 of 5 seconden.
Stap 4 -> configureer op de Playstation in de game de UDP poort en IP adres. Dit is te vinden in het scherm als je op ‘options’ drukt tijdens het rijden. Zorg dat het IP adres het adres is van de server en de UDP port moet overeenkomen met degene in het ‘conf’ bestand
Het ‘conf’ bestand is gemaakt voor F1 2020. Dit is een mooi voorbeeld hoe je realtime data kunt verzamelen en analyseren. Succes en veel plezier!
Meer weten?
Wilt u meer weten of heeft u een vraag over de mogelijkheden, bel ons op +31 (0)88 – 7887 328, ga naar contact of vul het onderstaande formulier in!